Tevreden klant!
Eind 2015 heeft onze klant NFGD binnen drie maanden het ISO 9001-certificeringstraject succesvol afgesloten. Vandaag is Marc Lubberts aan het woord om zijn ervaringen te delen.
Kun je kort vertellen wat voor bedrijf NFGD is en wat jouw rol is binnen het bedrijf?
De NFGD bedenkt, verhuurt en verkoopt, installeert en onderhoudt AV-installaties en AV-content. Het bedrijf bestaat sinds 1947 en is daarmee het oudste audiovisuele bedrijf van Nederland. NFGD staat voor Nederlandse Film- en GeluidsDienst. Bij de overname eind april 2015 ben ik in dienst getreden in de functie van Operations/HR manager. Een dubbelfunctie die mij goed past. Mijn hoofdtaak is de verantwoordelijkheid over operationele zaken. Aangezien de meeste collega’s operationeel actief zijn en ik graag met mensen werk, was de link met HR ook snel gelegd. Naast deze taken vervul ik ook de functie van Kwaliteitsmanager.
Waarom wilde NFGD een ISO certificaat behalen?
De NFGD is eind april vorig jaar overgenomen door de huidige eigenaar. We zijn voortvarend gestart met het leggen van een nieuw fundament. Al vrij snel lonkte François Hobma (de nieuwe eigenaar) naar een gedegen middel om de organisatie dat fundament te geven. Gecombineerd met de wens aan grotere aanbestedingen deel te kunnen nemen, hebben we besloten ervoor te gaan.
Een ISO 9001 certificeringstraject maakt erg veel (operationele) zaken inzichtelijk voor zowel de mensen die er al jaren werken als de nieuwe eigenaar en ik die de organisatie nog moesten leren kennen. Wat dat betreft realiseerden François en ik ons van te voren al dat we door dit traject een enorme slag konden slaan in onze organisatie.
Wist je wat je te wachten stond binnen een ISO certificeringstraject?
Mijn ervaringen waren uit een ver verleden, waardoor ik er als een berg tegenop zag. Gelukkig heeft de onwetendheid niet lang geduurd. Roland heeft ons goed kunnen uitleggen wat er van ons verwacht werd en wat het plan zou gaan worden. Hij was er van overtuigd dat het behalen binnen het tijdspad mogelijk was. Al was het flink aanpoten, het is gelukt en het viel – soort van – mee.
Jullie hebben ervoor gekozen om SAM in te zetten voor begeleiding, advies en toetsing gedurende het hele traject: Hoe heb je de aanpak/begeleiding van SAM ervaren?
Ik kan wel stellen dat we het certificaat zonder de inzet van SAM Kwaliteit nooit in slechts 3 maanden hadden kunnen behalen. Dat schijnt best snel te zijn… Zij hebben het complete raamwerk verzorgd en uitgewerkt.. en toch is het KMS óns KMS geworden en niet een mooi verhaal voor de buitenwereld. Het is zoals we werken. Met het behalen van het ISO certificaat hebben we ook nog eens een prachtige aanbesteding weten te winnen. Eind december kon de vlag dus dubbel uit!
Heeft het certificaat al een mooie plek gekregen?
Ai… daar zijn we eigenlijk niet eens aan toegekomen. We zijn vol gas verdergegaan met het verbeteren van onze dienstverlening en het bedrijf verder op de kaart zetten. We zijn alweer 3 stappen verder. Ons KMS is volledig geïntegreerd en voelt zo natuurlijk aan, dat we er amper bij stilstaan. Dus bedankt voor de hint; we geven het certificaat snel een prominente plek!
Behoefte aan begeleiding en advies?
Onze adviseurs staan voor u klaar! Neem vrijblijvend contact met ons om te kijken waar wij u bij kunnen helpen gedurende een certificeringstraject.